In elke samenwerking komt het voor dat gemaakte afspraken niet worden nagekomen. Er worden lijnen uitgezet, beleid en afspraken worden gemaakt. Regels worden opgesteld over wat er van je wordt verwacht. Soms heel specifiek bij bedrijven met strenge veiligheidsnormen over kleding en gedrag. Ieder weet wat van hem of haar verwacht wordt en toch houdt men zich er niet aan. Wat te doen ? Hoe wijs je iemand op zijn of haar verantwoorde- lijkheid ? Hoe hou je iemand aan de gemaakte afspraken ? Hoe doe je dat op een manier waardoor mensen gemotiveerd blijven en uit zichzelf de af- spraken nakomen en de regels naleven ? Als leidinggevende en als collega. Op twee niveau’s een aanbod om meer grip te krijgen op aanspreken en aanspreekbaar zijn.
1. Cursus voor groepen van maximaal 8 personen.
Doel: Het effectief kunnen aanspreken op gedrag en op niet nakomen van gemaakte afspraken. Verschillende stijlen beheersen zoals: signaleren-confronteren-motiveren-stimuleren. Zowel voor leidinggevenden als : ‘hoe spreek ik een collega aan ?’
Het aanspreekbaar zijn. Wat kun je nog meer zeggen als: ‘Ja maar…’
Methode: -Korte interactieve theatervoorstelling. Deelnemers zitten meteen midden in een herkenbare situatie en worden betrokken in manieren van aanspreken. – Oefeningen en uitwisselen van manieren van aanspreken.
Van algemeen naar persoonlijk niveau. – Oefenen van cases per persoon met acteur. Met feedback van deelnemers en trainer/acteur. – Afspraken over implementatie.
2. Cursus op maat.
Voor aanspreken in specifieke situaties. Organisaties waar urgentie tot verbeteren van aanspreekcultuur hoog is ( er moet nu iets gebeuren !). Waar zeer specifieke eisen worden gesteld aan het aanspreken i.k.v. Veiligheid en werken volgens Regels en Voorschriften.
Ook voor coaching op individueel niveau.
Meerwaarde voor de organisatie:
- Betere resultaten en hogere efficiency.
- Kostenreductie
- Een goede aanspreekcultuur creëert een beter werkklimaat.
- Verantwoordelijkheid wordt daar gelegd waar die thuishoort.